Rivoluçion American-a: diferénse tra e verscioìn

Da Wikipedia
Contegnûo scasòu Contegnûo azónto
Neuva pagina: 300px|miniatura|A diciaraçion d'indipendença '''Rivoluçion americaña''' , rivoluçion de carattere naçionâ e instituçionâ ch'...
 
Lìnia 12: Lìnia 12:


===Bibliografia===
===Bibliografia===
[[http://www.treccani.it www.treccani.it]]
[http://www.treccani.it www.treccani.it]


[[en:American Revolution]]
[[en:American Revolution]]

Versción de 20:48, 28 nov 2012

A diciaraçion d'indipendença

Rivoluçion americaña , rivoluçion de carattere naçionâ e instituçionâ ch'a l'oppoze e trezze colonnie britanneghe de l'America Settentrionâ a-a moæpattria e ch'a segnò a nascita di Stæti Unii d'America.

E origine

Doppo a Guæra di sett'anni (1756-63), durante a quæ i coloni aveivan sostegnúo attivamente a Gran Bretagna contra a França, s'ea rafforçao in questi urtimi l'aspiaçion a-a paritæ co-i çittadin britanneghi e a avei una propria rapprezentança into Parlamento de Londra. O governo britannego, invece, pe rafforçâ e nœuve conquiste e ristabilî e finançe statæ, o ribadì o vincolo coloniâ e o l'inaspì (1763-65) a politica fiscâ (tasce in sce-i çuccai e imposta de bollo) generando un crescente macontento.

L'indipendença

A nœuva lezze in sce-o (Tea act) do 1773 e l'introduçion de coscì dite "lezze intolerabbile" (Coercitive acts), che abolivan e libertæ locæ accentrando o poei inte moen di aotoritæ politiche e militæ britanneghe, provocon a reaçion di coloni, che convocon (1774) a Filadelfia o primmo Congresso continentâ. L'assemblea a proclamò nulle e nœuve lezze, a l'impoze o boicottaggio contra e merçe britanneghe e a stilò una Diciaraçion di driti di coloni. I succescivi scontri (1775) tra truppe britanneghe e gruppi rebelli dettan o via a-a rebellion armâ, ch'a l'assonse i træti de una guæra de libiaçion naçionâ. A resciscion formâ di rapporti co-a Gran Bretagna a l'avvègne (4 luggio 1776) co-a Diciaraçion d'indipendença redatta da T. Jefferson, inta quæ se sanciva a forma repubbricaña do nœuvo paize, s'affermava i driti naturæ e inalienabili de l'ommo (vitta, libertæ e feliçitæ), o prinçippio da sovranitæ popolâ e o diritto di poppoli a-a rivoluçion e a l'indipendença. L'ezercito american, guidao da G. Washington, o l'ótegne un'importante vittoia a Saratoga Springs (1777), ma pe e sciorte do conflíto fu decixivo l'intervento de França (1778), Spagna (1779) e Olanda (1780) a-o scianco di rebelli, che sbaraggion o nemigo a Yorktown (1781). Co-a Paxe de Parigi (1783), a Gran Bretagna a riconobbe l'indipendença de ex-colonie costituiese inti Stæti Unii d'America.

Bibliografia

www.treccani.it