Virginnia Çentrioña

Da Wikipedia
Un retræto da Santa Virginnia Çentrioña
ZE-P
Sta paggina chie a l'è scrita in zeneize
co' ina grafia tipo quella do Prian do 1745

Virginnia Çentrioña (primma do sec. XIX Çenturioña, Zena 2 arvî 1587 - 15 dex. 1651), santa, fondaixe da congregaçion de Brignoiñe ("Sœu de Nostra Scignoa do Refuggio in Monte Carvaio").

Biografîa[modìfica | modìfica wikitèsto]

A nascette a Zena da Zorzo Çentrion do rammo di Becchignoin e da Lelia Spiñoa, maiâ a Gaspao de Giacomo Grimado di segnoî Braxelli, da-o quæ a l'ebbe doe figge, Lelia e Izabella, a l'arestò viddoa into 1607 e da alloa a se dedicò alacremente a i œuvie de caitæ.

Into 1625 a s'adœuviò pe asciste i riviaschi fuzzii in çittæ fronte a l'avançâ de truppe piemonteize, che zonzettan a occupâ Gavi, Vottaggio e Savignon. A crixi economica caozâ da-e destruçioin belliche a provocò un aomento spaventozo da mizeia: preoccupaçion da Çentrioña a fu innançitutto quella de agiuttâ e zoene constreite a refugiâse in çittæ e spesso spinte a-a prostituçion; ôtr'a ço a l'ariescì a tiâse aprœuvo di atre damme pe affrontâ o compito de arecœugge e distribuî e limóxine. L'iniçiativa, che in origine a doveiva asciancâ o magistrato de scignoe da mizeicordia, a l'ebbe tanto successo da poei dâ vitta a una nœuva instituçion, dita de "Çento damme da mizeicordia protettrixe di povei de Gexo": a Çentrioña a ne dettò e constituçioin, ma a ne refuò o priorato.

Tuttavia into 1627 e Çento damme s'attrovon inte de grave difficortæ: a decixon do governo spagnollo de sospende i pagamenti de rendie di reggi proventi a Nappoli e in Siçilia spettanti a-i foestê a sponciò tante damme a no tegnî ciu fe' a-i proppri impegni finançiai verso a congregaçion, che ciancianin a se desfe'.

Into 1630 un'âtra graviscima crixi economica a corpì a çittæ: graçie a l'agiutto de Zane Françesco Lomellin, a Çentrioña a se propoze de asciste de donne povie, sença distinçion tra çitteñe e foestee, provedendo a allógiâne daprimma inta so caza e dapœu (1631) into convento do Monte Carvaio, presso l'Ægoaverde in localitæ Bregæa, ch'a provvidde a apixonâ da-a consciorte de don Carlo Doia, ducca de Tursci.

O refugio o fu organizzao da paddre Mattia Bovoin, coadiutô da Çentrioña, ch'o transfeì e ciu morigeræ inte 'n'âtra caza in Bezagno, dita do San Sprito. A Çentrioña a dettò ascì un laconichiscimo "orde", ch'o pœu definîse comme a primma reggola do Monte Carvaio: questo o l'exigeiva solo che se vivesse in obediença e povertæ in vitta comuña, o prescriveiva l'uniformitæ de l'abbito, ma o no l'imponeiva di voti e o lasciava libere e ricoveræ d'andasene, purché gh'avessan un recappito seguo donde vive onestamente. O 28 nov. 1635 a Çentrioña a domandava a-o Senato de poei costituî un'œuvia unica e o 13 de dexembre o Senato o riconobbe tutte e case averte da-a Çentrioña co-o nomme de S. Maia do Refuggio, "tamquam opus publicum seu pro Reipublicæ utilitate institutum".

Into 1632 l'Ofiçio di povei o l'aiva açetao a recesta da Çentrioña de affidâghe o lazzaretto che, inti tempi liberi da-o contaggio, o mantegniva no meno de seiçento povei inte de condiçioin drammatiche. A Çentrioña a s'adœuviò perché questi foisan vestii, a l'impedì che i so loei manoæ vegnissan pagæ meno do giusto e a çercò de asseguâ de condiçioin igieniche açetabile. Montao, da pœu, a circa trexœunto e so ascistie, a l'accattò una villa in Caignan donde into 1641 a transfei e ricoveræ.

Una grave maotia a corpì in quest'anno a Çentrioña ch'a fu costreita a sospende a so attivitæ e a lasciâ a cua de l'œuvia a-i trei protettoî (Zane Françesco Lomellin, Giacomo Feipo Duraçço e Zane Françesco Granello) che za da tempo l'ascisteivan. Into 1650 a-i trei se gh'azonse Emanoælo Brignoe, ch'o provvidde a-i bezœugni finançiai do refuggio - donde e ricoveræ ean montæ a çinqueçento - e che, comme membro de l'Ofiççio di povei, o ciammò e "figge" a-o governo do lazæto.

Zœumoæ riconosciua l'œuvia da-a Repubbrica, a Çentrioña a prefei retiâse inte l'ombra, a vosse êse a serva de tutte, tollerando umiliaçioin e doî con estremma seenitæ. O so dexideio de poei intrâ, comme conversa sencia, into monestê de Santa Ciæa in Caignan o no vègne exaodio. Aggravaose e so condiçioin de salute, a spirò in Zena o 15 dex. 1651.

Colegamenti esterni[modìfica | modìfica wikitèsto]

Contròllo de outoritæVIAF (EN13364152 · ISNI (EN0000 0000 6135 1411 · LCCN (ENno2005056063 · GND (DE128521007 · BNF (FRcb123795228 (data) · CERL cnp00497109 · WorldCat Identities (ENno2005-056063