Rivoluçion American-a

Da Wikipedia
ZE-P
Sta paggina chie a l'è scrita in zeneize
co' ina grafia tipo quella do Prian do 1745
A diciaraçion d'indipendença

Rivoluçion americaña, rivoluçion de carattere naçionâ e instituçionâ ch'a l'opoze e trezze colonnie britanneghe de l'America Settentrionâ a-a moæpattria e ch'a segnò a nascita di Stati Unïi d'America.

E origine[modìfica | modìfica wikitèsto]

Doppo a Guæra di sett'anni (1756-63), durante a quæ i coloni aveivan sostegnúo attivamente a Gran Bretagna contra a França, s'ea raforçao in questi urtimi l'aspiaçion a-a paritæ co-i çittadin britanneghi e a avei una proppia raprezentança into Parlamento de Londra. O governo britannego, invece, pe raforçâ e nœuve conquiste e ristabilî e finançe statæ, o ribadì o vincolo coloniâ e o l'inaspì (1763-65) a politica fiscâ (tasce in sce-i çuccai e imposta de bollo) generando un crescente macontento.

L'indipendença[modìfica | modìfica wikitèsto]

A nœuva lezze in sce-o (Tea act) do 1773 e l'introduçion de coscì dite "lezze intolerabbile" (Coercitive acts), che abolivan e libertæ locæ acentrando o poei inte moen di aotoritæ politiche e militæ britanneghe, provocon a reaçion di coloni, che convocon (1774) a Filadelfia o primmo Congresso continentâ. L'assembrea a proclamò nulle e nœuve lezze, a l'impoze o boicottaggio contra e merçe britanneghe e a stilò una Diciaraçion di driti di coloni. I sucescivi scontri (1775) tra truppe britanneghe e groppi rebelli dettan o via a-a rebellion armâ, ch'a l'assonse i træti de 'na guæra de libiaçion naçionâ. A resciscion formâ di raporti co-a Gran Bretagna a l'avègne (4 luggio 1776) co-a Diciaraçion d'indipendença redatta da-o T. Jefferson, inta quæ se sanciva a forma repubbricaña do nœuvo paize, s'afermava i driti naturæ e inalienabili de l'ommo (vitta, libertæ e feliçitæ), o prinçippio da sovranitæ popolâ e o drito di poppoli a-a rivoluçion e a l'indipendença. L'ezercito american, guidao da-o G. Washington, o l'ótègne un'importante vittoia a Saratoga Springs (1777), ma pe-e sciorte do conflíto fu decixivo l'intervento de França (1778), Spagna (1779) e Olanda (1780) a-o scianco di rebelli, che sbaraggion o nemigo a Yorktown (1781). Co-a Paxe de Pariggi (1783), a Gran Bretagna a riconobbe l'indipendença de ex-colonie constitoiese inti Stati Unïi d'America.

Atri progetti[modìfica | modìfica wikitèsto]

Contròllo de outoritæGND (DE4187276-9