Sacco e Vanzetti

Da Wikipedia
Bartolomeo Vanzetti (a-a mancinn-a) e Nicola Sacco (a-a drîta)

Descriçion e stöia[modìfica | modìfica wikitèsto]

Nicola Sacco (1891 – 1927) e Bartolomeo Vanzetti (1888 – 1927) sun stæti dui anarchici italien emigræ in ti Stati Unî d'America, vittime innocenti de condanna a morte doppo un processo svolto in desprexio di prinçippi giuridici fondamentali. O 5 Mazzo 1920 Sacco, operaio in te unna fabbrica de scarpe, e Vanzetti, venditô ambulante de pesci, vegnivan accusæ do duplice asascinio de un cassë e de unna guardia, compio o 15 de Arvî do mæximo anno a South Braintree in to stato do Massachussets. L'ea in corso in te quello periodo unna campagna contra i operai italien appartegninti ae formaçioin anarchiche ( poco tempo primma de l'arresto de Sacco e Vanzetti l'ea morto Andrea Salsedo a New York, cazzendo da un barcon de un uffiçio da poliscia dopo esse stæto arrestou; a spiegaçion ufficiale a l'ea stæta che se fisse trattou de un suicidio ). Sciubben che i dui imputæ avessen un alibi valido, e avessen portou di testimoni a sö vantaggio, o 14 Lüggio do 1921 o processo o finiva con a condanna ä penn-a capitale.

O movimento de opinion[modìfica | modìfica wikitèsto]

O processo o l'ea stæto seguio da un vasto movimento de opinion pübblica con grandi manifestaçioin segge in America che in to resto do mundo, e a favô di dui anarchici l'ea intervegnüo molti esponenti da cultüa e da politica. Malgraddo questo a condanna a vegniva eseguia o 23 Agosto 1927. S'ea trattou, sotta l'apparensa de un processo criminale, de una condanna dovüa a di motivi politici e ä xenofobia, in te un contesto condiçionou anche da a puìa sciuscitä in te classi dominanti da o successo di bolscevichi in ta rivoluçion rüscia. Vei responsabili da rapinn-a de South Braintree probabilmente ean stæti i membri da banda de un çerto Morelli, ma i fascicoli relativi -insemme a unna pistolla döviä pe i omicidi- ean stæti fæti sparî dai archivi giudiçiai.

Gh'é vosciüo çinquanta anni, oscia finn-a ao 1977, perchè a memoia de Sacco e Vanzetti a vegnisse completamente riabilitä da o governatô do Massachussets.

Çinema[modìfica | modìfica wikitèsto]

A vicenda de Sacco e Vanzetti a l'è stæta ricostruìa in to film intitolou appunto Sacco e Vanzetti giou in to 1971 da Giuliano Montaldo, avente comme protagonista Gian Maria Volontè in ta parte do Vanzetti.

Atri progètti[modìfica | modìfica wikitèsto]

Contròllo de outoritæLCCN (ENsh85116231 · GND (DE4178821-7 · BNF (FRcb11967375h (data) · BNE (ESXX556126 (data)