Compostaggio Domestego

Da Wikipedia
Jump to navigation Jump to search

O Compostaggio Domestegô o l' è l' insemme di metodi döviæ pe ottegnï grasciüa (compost) dä rümenta prodotta in casa.

Vantaggi do compostaggio domestego[modìfica | modìfica wikitèsto]

I vantaggi son a livello collettivo economico e ambientale, perchè se prodüxe meno rümenta risparmiando in sce o trasporto e in sce o smaltimento, ma anche a livello familiare e individuale perchè se risparmia in sce l' acquisto de terrisso e fertilizzanti.

Materiali adatti ao compostaggio[modìfica | modìfica wikitèsto]

Pe a produsion de compost va ben i materiali organiçi comme i avansi de cuxinna ( scarti de verdüa, scorse de früta, rezügge, bratta de caffè... ), o pappë ( anche de giornale, da quande i quotidien non son ciü stampæ con inciostro a base de ciongio: no pappë patinou ), scioî passe, erba, föggie secche, poasse... In sostansa tutti i materiali organiçi, oscia quelli contegninti Carbonio. Se presta poco e föggie de çerte ciante che rexisten ä degradasion ( castagna, magnolia...)

L' oscigeno[modìfica | modìfica wikitèsto]

Perchè posse avvegnî a trasformasion de questi scarti in compost gh' è bezögno de l'oscigeno, essendo a mæxima trasformasion compia da i batteri e i funzi aerobi. Se manca l'oscigeno e trasformasioin avvegnen in mainea anaerobia con o svilüppo de cattivi odoî. Pe fä in moddo che l'oscigeno o l'arrive ben in ta sostansa che se sta trasformando in compost, l'è ben messciä a questa di materiali che permetten o ricangio dell'aia: legnetti o carton taggiæ a tocchettin, paggia, föggie secche. L'è ben anche che a sostansa a no segge troppo sciaccä e che ogni tanto a se rümesce. A massa de materiale a pö esse un semplice müggio, ma se pö anche döviä un contegnitô apposta ( a compostea ).

Carbonio e azoto[modìfica | modìfica wikitèsto]

Oltre a l'oscigeno, atri dui elementi son importanti in to compostaggio. Se tratta do carbonio e de l'azoto, che devan stä fra de lô in proporsion do 20-30/1. O compost o l' ha bezögno de qualche meize pe esse pronto: doppo 4-6 meixi o l'è zà utilizzabile ma o l'è bello möio solo doppo 8-10 meixi