Bunifazziu

Quésta paggina a l'é scria en bunifazzin
Da Wikipedia
(Rindirisòu da Bonifaçio)
BF
Quésta paggina a l'é scria en bunifazzin, sigundu a grafia di Max Comparetti
Bunifazziu
comùn
(FR) Bonifacio
Bunifazziu – Stemma Bunifazziu – Bandiera
Bunifazziu – Veduta
Bunifazziu – Veduta
Bunifazziu vista da u mà
Localizaçión
StâtoFrànsa Frànsa
Región Corsega
Dipartiménto Pumonti
ArrondissementSartè
CantónGrànde Sùd
Aministraçión
ScìndicoJean-Charles Orsucci (LaREM)
Teritöio
Coordinæ:41°23′17″N 9°09′38″E / 41.388056°N 9.160556°E41.388056; 9.160556 (Bunifazziu)
Altitùdine70 m s.l.m.
Superfìcce138,36 km²
Abitanti3 189[1] (2018)
Denscitæ23,05 ab./km²
Comùn confinantiFigari, Sotta, Portu Vécciu
Âtre informaçioìn
LéngoeLigüru bunifazzin, Francése
CAP20169
Prefìsso495
Fûzo oràrioUTC+1
Còdice INSEE2A041
Nomme abitanti(LIJ) Bunifazzin
(CO) Bunifazinu
(FR) Bonifaciens
Cartògrafîa
Màppa de localizaçión: Fransa
Bunifazziu
Bunifazziu
Bunifazziu – Mappa
Bunifazziu – Mappa
Carta di a cummuna di Bunifazziu.
Scîto instituçionâle

Bunifazziu (Bonifaçio in ginuvése, Bunifaziu in cursu, Bonifacio in francése) è üna cummuna francése di 3 189 persune situà inda réggiün da Corsica, indu département di a Corsica di u Sud.

A Bunifazziu se parla encura à giurnaia d'oggi üna variétà di a léingua ligüre assai antiga e chi ha origgine indi dialeti di a costa ligüre di punéinti, i o di u bunifazzin.

Géografia[modìfica | modìfica wikitèsto]

Vista di Bunifazziu da miggiggiurnu

Bunifazziu, sitüau vigîn à punta di Capu Pertüsaiu, è a cummuna ciü a sud di tütu u territoriu di a Francia metropolitana.

A pizza di mà a sud di a cità, dita i Bucche di Bunifazziu, séparra a Corsica da l'isula di a Sardegna e dunqua da u statu italianu.

Ella è, dopu Portu Vécciu, u sigundu insimi ürbanu di u sud di l'isula per grandüra, tantu chè si stéindi da Sari-di-Porto-Vecchio a nordu a Monacia-d'Aullène a punéinti, passéindu per Figari e u sè aeroportu.

Istoria[modìfica | modìfica wikitèsto]

Origgina di u numi[modìfica | modìfica wikitèsto]

Carta di a Corsica cun Bunifazziu encura ciamà "Palla", Francesco Berlinghieri, Geographia, 1482.

A cità di Bunifazziu ira indu passaiu ciamà Calcosalto, da Calco (numi di üna préa di calcaru) e salto (sigurézza), per scanggià poî u sè numi in onü di u marquisu di Toscana Bunifazziu II, u primu a fortificà u paise cuntrastà i assalti di pirati saracini.

In téimpi ciü antighi a cità sitüà ciü a sud di a Corsica ira cunisciüa commu Pallae, numi chi s'è cunservàu per indicà parti di i campi e campagne vigîn a u paise, d'oggi diti Piali[2].

Avanti l'istoria[modìfica | modìfica wikitèsto]

Sigundu di i réccéinti scuverte fatte indu 1972 da François di Lanfranchi e da Michel Claude inda grotta di l'Araguina, situà vigîn a l'intraia di a cità, inda zona gh'ira dizà a priséinza di l'omu indu téimpu di u Neoliticu. Tra quésti ritruvaméinti sunt importanti i ossi di üna donna, dita a "donna di Bunifazziu", vécci di 6.500-7.000 anni.

Ün pocu ciü "réccéinti" sunt di atri ritruvaméinti (data i tra u 5.000 e u 2.500 a.C.) priséinti lùnga a costa e versu u dréintu, chi dimunstrinu a stàbili priséinza di l'omu indu golfu di Bunifazziu.

Età antiga[modìfica | modìfica wikitèsto]

Sigundu Tolomeo in l'estrémita sud di l'isula di a Corsica stava a populazziün di i Subasani, u quali territoriu arrivava fina a e civitas di Alista (vigîn a Portu Vécciu) e di Pallas, cun i rispitivi porti di Portus Syracusanus e Favonius. Pallas o Palla (variabili in Pallas, Palas, Palmas, Plenas), punti d'arrivu di l'Itinerarium Antonini, è idéintifià dà ciü partia di i storiani propriu cun Bunifazziu[3]. A strada per mà di l'Itinerarium Antonini, è sta a per cuntra traccià indu IV séculu d.C., cun u strétu tra Sardegna e Corsica ditu fretum Gallicum, méinziunéindu ancù üna strada chi da Mariana (vigîn a Lucciana) arrivava a Palla.

Cun l'impériu romanu a lùnga staggiùn di pagi favurirà i scanggi tra i paisi di quésti isule, cun Bunifazziu, o miggiu Palla, chi sarà ün portu tantu importanti tra i atri di a provincia di Sardegna e Corsica (Sardinia et Corsica). Per l'administrazziün di u portu, cun u sè svilüpu, sarà niccissaria a désignazziün di ün praeses, i o di ün préfetu désignau.

Età médiana[modìfica | modìfica wikitèsto]

Dopu a fina di l'impériu romanu di punéinti e l'invagiün di i barbari, Goti e Vandali in particulari, a Corsica sübirà tanti assalti di pirati saracini, tra i quali quéllu di u 809 citau da u prèvi e santu Bertìn di Sithiu, probabilméinti propriu cuntra a cità di Palla. Per tintà di cuntrolà di niova a sitüazziùn, inde l'825 l'impératù di franchi Luiggi u Piusu invierà prima u sè figgiu Lotariu I e ancù Bunifazziu II di Toscana poî. Quésti, di u quali a cità piggirà u numi, ordunirà a cunstrüzziün di ün primu castillu (indu 832) inda località a quélli téimpi cunisciüa commu Calcosalto, chi divégnirà dunqua Bunifazziu. Sarà sulaméinti inde l'XI séculu u moméintu quandu l'isula riturnirà totalaméintu suta u cuntrolu di cristiani, cun üna prima spédizziün indu 1012 vurü a da u papa Binidétu VIII e cundüta da Ghilielmu Malaspina, marquisu di Massa e di a Ligüria, ün erédi di Oberto Obizzo. A bataggia diccisiva a sarà quélla di u 1014 cuntra u rè Abu Hosein Mogehid, inda quali a coalizziün di i flote di Pisa e di Venezzia batiranu i saracini.

Dréintu di a gijia di Santa Maria Maiò, XII séculu.

A quésto punti tüta l'isula sarà cuntrolà dà Répübica pizana per ciü o ménu ün séculu, a quali intrarà préstu in cuntrastu cun i ginuvési, ancù eli intéressà i à Corsica. Bunifazziu, estrémiméinti importanti suta a ün punti di vista stratèggicu, sarà cunquistà üna prima vota dà Répübica di Ginuva indu 1138, cun ün azziun di u Folco di Castillu, per issi ripiggià da i pizani l'annu dopu. Ricunquistà da i ginuvési indu 1181, quésti sarà ün moméintu importanti per l'istoria da cità data a püblicazziün di u cusci ditu "Libru russu", d'ancù perdüu, cun i ciü antighi statüti di Bunifazziu e a cuncessiün di a drita di bati munéia, e àncu di prodügi u . Indu 1187 a cità ripassirà di niovu a Pîza, cun a cunstrüzziün di ün niovu castillu, per finî à fina a i ginuvési indu 1195, i quali cunstituiranu üna culunia cun l'arrivu di 400 famigge ligüri.

Malgradu di i atri scuntri tra i ginuvési e i pizani, sistégnüu a vote da l'impératu tedescu e da u papa, Bunifazziu restarà a i primi encura per tanti séculi. Indu 1195 sunt promülgà u i niovi statüti, diti "Capitoli", cun primu pudestà da cità Macélinu Drudo. L'annu dopu l'amirali Ansaldo Garacco vincirà a flota di Piza mandà a l'assaltu da cità e dunqua sarà poî diecisu da u cunsuli Ghilielmu d'Ingone-Tornello, di cumminzzà a rinforzà e sè diféize. Di ritornu da l'Egitto à fina di a Zinquésima Crocià, indu 1216 da Bunifazziu passarà tra i atri ancù u fütüru San Francè. Surva u modèlu di Bunifazziu sarà fundà séimpri da i ginuvési ancù a cità di Aiaccio, indu 1272.

Niova minaccia per i ginuvési sarà quandu, dopu avé aizzau u rangu di a Corsica a u titulu di régnu (indu 1296), u papa Bunifazziu VIII u darà a u rè di Aragona Gîacumu II u putéri surva l'isula, e ancù surva à Sardegna. A diféiza da cità, chi intantu ira arrivà a ciü di 3.000 abitanti, darà ragiün a i ginuvési, i quali batiranu i spagnoli e i nobili di l'isula, in particulari i Cinarca, chi iran inde ün primu moméintu in allianzza cun Giacumu II.

A gijia di San Dumé, cunstrüta indu 1343.

U 29 novéimbri 1347, cun ün decretu, è avertu ün imprestu di 500 lire ginuvési per a cunstitüzziün di üna soccità di atrittanti azziuni cun l'oggiétivu di avé u monopolu cummerciali cun l'isula. Quésta soccità ira financià dà putéinti Maona di l'isula, chi in prinzipiu fava sulu u cummerciu di l'alün, e, grazzia a quésti capitali, sarà réalizà üna flota, suta à cumanda di Tomasu da Murta, figgiu di u düge Giuvani da Murta. Indu listéssu annu ün'epidémia di peste se infesterà tüta l'isula.

Indu u papa Ürbanu V cunfirmirà i tituli di i rè d'Aragona surva a Corsica, eccetu a cità di Bunifazziu, chi ira urmà sutta a u strétu cuntrolu di a Répübica di Ginuva, a quali, dà désignàzziùn di u guvernatu Polo di a Rovere, ira encura a propriétaria ancù di Calvi. Tra u 1371 e u 1378 saranu agrandî i statüti. I spagnoli riturniranu préstu a l'assaltu da cità, cun ün primu tintativu da partia di u cunti di l'isula Arrigo di a Rocca indu 1380 chi fiascà per cülpa di a discorda tra di éllu e i sè alliati. Dunqua, u 21 ottubri di u 1420, a furmazziün di 31 bastiméinti di Alfonsu V d'Aragona (tra e quali 23 galêe) cun i sè alliati corsi, sbarcarà vigîn a u paise, mà saranu préstu battüi da i suli 250 ginuvési missi a diféiza di a citadella. Dopu üna cürta tregua, arrivaranu i primi rinforzi a i diféinsuri u 28 dégéinbri, grazzia a Gianu di Campofregoso, fra di u düge Tomasu, chi réüscirà a forzà u blocu à cità e a purtà di pruviste a i sè abitanti. In quésto modu a culunia ginuvése a risistirà fina a u 5 zinà di l'annu dopu, i o di a quandu, obligau a andà in aggiütu à réggina Giuvana II di Napuli, u rè d'Aragona duvrà arristà l'assaltu. Prima di parti quésti désignerà commu vicerè di a Corsica Vincentello d'Istria, chi guvernerà tüta l'isula a eccezziùn di Bunifazziu e Calvi, fidéli a i ginuvési. In quéstu moméintu a cità arrivava a guajiu 8.000 abitanti, nüméru tantu ciü atu ancù di quéllo d'oggi; in niovu assaltu intu 1423 è fàcciuliméinti battüu.

Età moderna[modìfica | modìfica wikitèsto]

Vista di a citadella ginuvése da u portu.

Indu 1511 tüta a Corsica passarà sutta à Répübica di Ginuva e, indu 1523, ün'epidémia di peste arrivirà ancù a Bunifazziu, amazzéindu ciü di 4.300 abitanti sulu inde quésta cità e duréindu fina a u 1529. Inde quésti anni difficiuli u pudestà è Antoniu Ivrea, méinziunau da u véscu Agustin Giustiniani commu "Furno" indu sè Dialogo. Indu 1541 è riggistrau ün assaltu, poî rispintu, di pirati türchi di Dragut e, in ottubri, se truvarà a Bunifazziu ancù l'impératù Carlu V, di riturnu da l'Africa. Tré anni dopu di francési, cumandai da u duca d'Enghien, provaranu a piggià a cità, séinza succéssu.

Indu 1553, dopu u sbarcu di u 26 agustu, u cumminzzerà ün niovu assaltu di pirati di Dragut, forti di 2.000 ommi. U primu assaltu di türchi nun avirà succéssu mà préstu, cun l'arrivu ancù di francési, dérrià a guarantia di risparmià a cità, tra u 14 e u 15 settéimbri u pudestà Antoniu de Canetto e u sénatu diecidiranu per a résa. A citadella a sarà dunqua piggiata da i francési e u portu da i türchi, i quali prima di lascià a Corsica dumanderanu ün cumpéinsu de 25.000 lire per u mancau sacchéggiu, poî cuvertu da u Maréchal de Thermes cun a cesciùn di prijunie. U 21 settéimbri tré cumpagnie francési di a Guascogna partiranu da San Fiurensu per piggià u cuntrolu di a cità, cun di atri rinforzi chi arriveranu dà Francia u 21 novéimbri, e cun i türchi chi partiranu per turnà a Costantinopoli u giurnu dopu.

Indu 1554 a capu di i diféize da cità è missu Sampieru Corsu, malgradu üna prima flota ginuvése di duzi galee, cundügiüa da Giuvani Andria Doria, sarà obligà a abandunà l'assaltu a causa di üna forti timpesta. Grazzia a ün niovu culpu di man da parti di Giorgiu Doria u paise u riturnirà a i ginuvési, cuntrolu, a parti da u 18 settéimbri 1559 poî formalizau inda pagi di u Trattaiu di Cateau-Cambrésis. Malgradu ciò, a cità a priserverà i sè priviléggi ricunisciüi niovaméinti indu 1563. Rimuntanu a u 12 novéimbri i pritesti "Statüti Civili e Pénali di a Corsica", a quali applicazziùn sarà travaiggiu di ün liogutinéinti chi se truvava a Bunifazziu.

Tra u XVI séculu e u XVII séculu, dopu di niovi assalti di i pirati di Hasan Pasha (u figgiu di Barbarussa), saranu réalizai ün primu Munti di Piétà (indu 1641, ciamau Opéra Antoniu Anselmo), duvi niovi troggi per u gran e saranu ciamai duvi previ dà Sardegna per avri üna prima schiora per i bambin di u paise. Indu 1657 ün'atra epidémia di peste arrivirà a Bunifazziu, provuchéindu ciü o ménu 250 morti tra üna populazziün di (a u 1698) 1.967 persune.

Cun l'aviginàse di a fina di a Répübica di Ginuva, Bunifazziu divégnirà ün importanti oggiétivu di i ribelli corsi, datu u sè rolu fundamentali per l'administrazziün ginuvése di l'isula. Ün primu tintativu da partia di u cusci ditu "rè di Corsica" Teodoru I u fiascà per cülpa di u tradiméintu di ün di sè ommi, chi véindirà i cianni d'assaltu. U 26 agustu 1764 u générali francése Charles François Dumouriez sbarcarà vigîn a u paise di Portu Vécciu, cun l'oggiétivu di rinversà u guvernu di Pasquali Paoli e tintéindu séinza succéssu di piggià ancù Bunifazziu. Ün niovu tintativu è organisau l'annu dopu da tré bunifazzin; Filipu Cresci, Paschiani e Matrana, animai da e idée di u nazziunalismu corsu, i quali preparanu ün assaltu da u mà. U sè ciannu è però scuvertu e finisce in ün fiascu. In ottubri di u 1766 u rè di Sardegna Carlu Emanuele III occupa e isule di e Bucche, séinza arrivà a Bunifazziu.

Cun u Trattaiu di Versailles, indu 1767, a Répübica di Ginuva è però forzà a passà a suprémazzîa di a Corsica a u régnu francése, inclüsa ancù a citadella de Bunifazziu, mai cunquistà. A l'articülu 10 di u trattaiu è pruvistu però chi, quantunchi i priviléggi di abitanti di l'isula fùssinu abulî, a Francia fùssi obligà a rispectà quélli di i paisi di Bunifazziu, Calvi e Fiorenza.

E prime trupe francési arrivaranu inda cità u 26 avri di u 1769, e saranu dunqua cunstrüti u tribunali civili (1770), üna schiora (1775), u palazziu di a posta (1776) e a caserna di Montlaur, dizà cumminzzà da i ginuvési.

Età cuntéimporanea[modìfica | modìfica wikitèsto]

Cimitériu di a Sémillante, surva l'isula di Lavezzi.

Indi anni di a révoluzziùn francése sarà priséintau da u mèru di Bunifazziu Antoniu Constantini a l'Assemblée nationale législative ün pruggetu per l'invagiün di a Sardegna, di a quali préparazziün sarà cargaiu Pasquali Paoli, numinau liogutinéinti generali di l'isula. U 25 zinà di u 1793 se truvarà a Bunifazziu ancù Napoliun Bonaparte per i préparativi di l'invagiün, chi però nun sarà mai cumminzzà, purtéindu sulu a l'occüpazziùn di l'isule di e Bucche.

Indu 1802 sarà averta üna niova schiora da partia di réliggiusi di Frères des écoles chrétiennes, e creau l'annu dopu ün bataggiun des chasseurs corses di 150 ommi, tüti de Bunifazziu. Indu 1823 saranu réalizai üna schiora püblica e u niovu cimitériu, d'ancù ütilizau. Indu 1855 è riggistrau u nofraggiu di a frégata francése Sémillante, finia cuntra i schioggi di l'isula di Lavezzi, cun a morte di tüti i 773 méimbri di l'echipaggiu. Tré anni dopu sarà averta a prima ligna marîtima régulare tra Bunifazziu e Aiaccio e indu 1859 a strada per Bastia.

Lioghi di intéresse[modìfica | modìfica wikitèsto]

Architeture réliggiuse[modìfica | modìfica wikitèsto]

Vista di u cuvéintu di San Francè.
  • Gijia di Santa Maria Maiò: tra e ciü antighe di a cità, è probabili chi è sta a cumminzzà da i pizani dizà indu XII séculu. Méinziunà per a prima vota indu 1283, è sta a ritravaggià in nèmiruse occaggiùn da i ginuvési. Da u 1516, i o di da quandu u territoriu di a cità di Bunifazziu è sta a séparrau da quéllu di a piévi d'Aiaccio, quésta gijia è ancù quélla principali di a piévi incéintrà surva quéstu paise, a quali fina a u XVII séculu ira partia di l'arcidiocesi di Ginuva. Da u 1982 è ün di monuméinti storici di a Francia[4].
  • Gijia e cuvéintu di San Dumé: cunstrüzziün réliggiusa di u XIII séculu, ira in principiu ün cuvéintu di fra duménigani, per a ciü partia a oggi démoliu, réalizau sigundu ün stylu cun di eleméinti gotici chi è guajiu l'ünicù di tüta a Corsica. Da u 1862 è ün di monuméinti storici di a Francia[5].
  • Gijia e cuvéintu di San Francè: antigu cuvéintu di fra francéscani, è sta u avertu indu 1290 per ricordà a vigita di u santu inda cità. A vigîna gijia è per cuntra di u XIV séculu, cun vari allargaméinti indi anni succéssivi. A sè festa patrùnali è u 4 di ottubri e da u 1976 u cuvéintu è ün di monuméinti storici di a Francia[6].
U portali di a gijia di a Trinità.
  • Gijia di a Trinità: di u XIII séculu, se truva ciü o ménu tré kilomètri luntan da u paise, indu liogu undi è probabili chi gh'ira l'antiga cità di Palla. Da u 2016 è ün di monuméinti storici di a Francia[7].
  • Cuvéintu di San Giüàn: cuvéintu sitüau inda campagna a livanti di a cità, è monuméintu storicu da u 1974[8].
  • Ecs-Oratorio di Santa Maria Madalé: véccia gijia di l'omonima cunfraternita, è méinziunà dizà inde ün attu di u 1247. Abandunà indu XIX séculu, è poî sta a ütilizà commu franzau. Da u 1994 è inda lista di i monuméinti storici[9].
  • Ecs-Gijia di San Bartulumeu: di u XVII séculu, è sta a a gijia di a cunfraternita da listéssu numi. A oggi ha perdüu a sè funziùn origginali, ésséindu divégnüa ün cinema; è monuméintu storicu di a Francia da u 1994[10].
  • Ecs-Gijia di San Gîacumu: antiga gijia vigîn a u céintru di u paise, oggi è ütilizà commu üna stanzza per cunfiréinzze. Da u 1994 è ün di monuméinti storici di a Francia[11].
  • Cimitériu militari di l'echipaggiu di a frégata Sémillante, surva l'isula di Lavezzi[12].
  • Cimitériu marinà di San Francè: sitüau vigîn à gijia di San Francè, ricu di belle capile di antighe famiggie nobili di a cità[13].

Architeture civili[modìfica | modìfica wikitèsto]

U fanà di a Madoneta.
  • Casa Doria: palazziu nobili indu céintru di u paise, cunstrütu indu XIV séculu da l'omonima famiggia di a nobilézza ginuvése. Da u 1935 è ün di monuméinti storici di a répübica francése[14].
  • Casa di strada Lùnga: atru palazziu nobili, du XVI séculu, caratirizau da ün portali ricaméinti décorau. È ün monuméintu storicu di a Francia da u 1927[15].
  • Casa di strada San Dumé: dita ancù "casa di Carlu V", è ün monuméintu storicu da u 1935[16].
  • Faru di a Madoneta: se truva a punéinti di u paise, in zima a u capu da listéssu numi. Atu 11 métri, è sta u inogürau indu 1854.
  • Faru di l'isula di Lavezzi: sitüau surva l'omonima isula e atu 12 métri, è sta u inogürau indu 1874. A sè cunstrüzziün è sta a diccisa a causa di u nofraggiu di a frégata Sémillante.
  • Faru di Capu Pertüsaiu: sitüau surva a punta ciü a sud di a Corsica, è di u 1844 e atu ciü o ménu 17 métri.
  • Puzzu di San Bartulumeu: projetau dizà indu XVII séculu, sarà avertu sulu indu 1860 dopu tré anni di travaggi, a causa di l'oposizziün di l'omonima cunfraternita, chi avéva u sè oratorio vigîn a u situ di a scavaméintu, cun pagura di cascàméinti. Quéstu puzzu ha üna profundézza di ciü o ménu sciuscianta métri, pe ün diamétru di setti. Éllu arriva fina a u nivilu di u mà, undi se arve inde üna grotta inda scarpa di Bunifazziu. Da u 1994 è ün di monuméinti storici di a répübica francése[17].

Architeture militari[modìfica | modìfica wikitèsto]

A grandi caserna di Bunifazziu.
  • Citadella: impunéinte fortézza chi cuntrola u portu di Bunifazziu, è sta a a ciave di u sistému di diféiza cunstrütu da i ginuvési. A citadella da cità è ün di monuméinti storici di a Francia da u 1929[18].
  • Caserna ginuvése di a Piazza d'Arma: cunstrüta in principiu da i ginuvési indu 1731, cun u passagiu di l'isula ai francési sarà assai ciü agrandîa. È ata tré cianni e è sta a réalizà sigundu ün style chi ricorda quéllo nioclassicu. Dita ancù caserna di Montlaur è ün di monuméinti storici di a Francia da u 1994[19].
  • Touri di Sponsaglia: touri cunstrüta da i ginuvési indu XVI séculu per l'avistaméintu di i flote di pirati türchi, se truva versu nordu, a midita tra Bunifazziu e u paise di Portu Vécciu.
  • Touri di Santa Amanza: d'oggi in ruvina, se truva a punéinti di a cità, versu a punta di u Capicciolu. È üna di tante touri cunstrüte da i ginuvési per a diféiza di a costa di Corsica.

Atru[modìfica | modìfica wikitèsto]

A scara dita di u rè d'Aragona
  • Scara di u rè d'Aragona: furmà da 187 scarin, è a spétaculari scara, scülptà dréintu a drita scarpa surva à quali è cunstrüta a cità di Bunifazziu, réalizà sigundu a fora da i spagnoli di u rè d'Aragona Alfonsu V inde üna sula nioti. In réalità a sè cunstrüzziün è sta a acumpîa inde ün téimpu tantu ciü lungu da i fra francéscani di u sciüsa cuvéintu di San Francè, per puvé arrivà a üna funti eygua sitüà inde üna grotta à pia di a scarpa. Quésta scara è ün di monuméinti storici di a Francia da u 1994[20].
  • U Diu Grossu: è ün grossu blocu di calcaru chi s'è distaccau dà scarpa di Bunifazziu, dà furma ciü o ménu cilindrica, chi se truva lungu a costa sübitu a livanti di a cità.
  • Aridossu d'Araguina-Sennola: situ archiologicu di u Neoliticu, monuméintu storicu da u 1988[21].
  • Cave romane di granitu: testimonianza ünica inda Corsica, sunt duvi cave per l'estrazziùn di u granitu di u I-II séculu d.C. chi se truvanu inde isule Cavalu e San Bainzo, in atività per guajiu quatru séculi. Da u 1992 sunt ün di monuméinti storici di a Francia[22].
  • Situ archiologicu di Piantarella: cunsiste indi resti di üna villa costiera romana di I-IV séculu d.C., monuméintu storicu francése da u 2007[23].

Ecunumia[modìfica | modìfica wikitèsto]

U portu cummerciali de Bunifazziu.

Bunifazziu fa parti di i paisi di a "Route des sens", camin per vigità a Corsica e scrovi i sè prudoti agricüli tradizziunali[24].

Fattù fundamentali per l'ecunumia di a cità è u sè portu cummerciali, importanti principalaméinti per i ligaménti cun a Sardegna. Da Bunifazziu difeti partinu nèmirusi bastiméinti diriti a Santa Teresa di Gallura, inda provincia di Sassari. U servizziu è guarantiu da diffiréinti cumpagnie di navigazziùn, principalaméinti di a Moby Lines e di a Saremar, chi fan fina a 4-5 viaggi a ü giurnu, sigundu a stagiùn di l'annu. U portu di Bunifazziu è ancù, quandu gh'è ménu bastiméinti cummerciali, ün importanti terminal passagîa. Éllu è cuntrolu dà Chambre de commerce et d'industrie d'Ajaccio et de la Corse-du-Sud e è u sigundu portu ciü importanti di a Corsica per grossézza di i scanggi cun l'esternu.

Soccità[modìfica | modìfica wikitèsto]

A cummuna di Bunifazziu à di confin terrestri cun i paisi di Sotta e Portu Vécciu, a nordu, e cun Figari, ciü versu punéinti.

Évoluzziùn demugrafica[modìfica | modìfica wikitèsto]

Abitanti censiti

Cültüra[modìfica | modìfica wikitèsto]

Dialetu bunifazzin[modìfica | modìfica wikitèsto]

Listéssu argüméintu in ditaggiu: Bonifassin.

Per tégni viva a locale variétà di a léingua ligüre egiste üna assucciazziun chi se ciama "Di Ghi di Sce", chi travaggia ancù cun u grupu müsicale di u liogu, "I Gargarozzi". Üna di ciü famuse canzzuni di stû grupu è "A me mari".

Cunfraternite[modìfica | modìfica wikitèsto]

Listéssu argüméintu in ditaggiu: Cazàsse.

A Bunifazziu sunt priséinti a oggi zincui cunfraternite, tra i quali e ciü antighe sunt sta i stabilî dizà da i ginuvési indu XIII sèculu, surva u modèlu di i cunfraternite di battüi di Ginuva, da i quali saranu poî créa i ancù quéli cungregazziüni chi a oggi sunt cunisciüi commu Cazàsse[25].

In particulariu quésti cunfraternite sunt quélli di:

  • Sainte-Croix: üna di i ciü antighe, a sè festa è u 3 di mazu e ira sta a créa a per pristà suportu a i maroti.
  • Saint-Jean-Baptiste: o di a Miséricordia, è l'atra antiga cunfraternita, di u XIII séculu, créa a per l'assistéinzza di i poviri e u pagaméintu di ricati di prigiunia. A sè festa è u 29 agustu.
  • Saint-Barthélémy: cunfraternita di maéstri, a sè festa patrùnali è u 24 d'agustu.
  • Sainte-Marie-Madeleine: cun festa u 22 lüggiu, créa a per l'assistéinzza a i züvini séinza famiggia e per a protezziün di travaggiaüi di a terra.
  • Saint-Erasme: a cunfraternita di picatù, è a ciü "züvina", créa a indu 1893, a sè festa è u 2 zügnu.

Manifestazziüni[modìfica | modìfica wikitèsto]

Feste e fiére[modìfica | modìfica wikitèsto]

Cummunicazziüni[modìfica | modìfica wikitèsto]

Bunifazziu è légatu a i paisi vigîn da diffiréinti strade, a e quali se arriva da üna giunziun:

  • Route territoriale 10: è a strada chi va da Bunifazziu a Bastia, séguéindu a costa oriéntali di l'isula, lùnga 147 km.
  • Route territoriale 40: è a strada chi va da Bunifazziu a Aiaccio, lùnga 124 km e chi séguita a costa occidéintali di a Corsica.

A propositu di u transportu feruviariu, dizà indu 1865 gh'ira ün pruggetu per a cunstrüzziün di üna ligna tra Bastia e Bunifazziu, chi nun sarà mai réalizà. Tanti anni dopu sarà cuminzzà a cusci dita ligna di a costa livantina, a quali indu 1935 ira arrivà fina a Portu Vécciu e sigundu u sè pruggetu saréssi stà a prolungà a Bunifazziu. I danni causai da l'armata alemana inda Sigunda Guerra Mundiali saranu però cosci séri da scunsiggià a ricunstrüzziün di quésta ligna, tantu chi encura à giurnaia d'oggi è serrà.

Administrazziün[modìfica | modìfica wikitèsto]

Mèri di Bunifazziu[modìfica | modìfica wikitèsto]

Perîodo Prìmmo çitadìn Partîo Càrega Nòtte
1801 1802 Antoine Constantini -
18?? 18?? - -
18?? 18?? Pierre Lavigne -
18?? 18?? Pierre-Antoine Lavigne -
1826 1831 Don Jean Baptiste Portafax Légitimiste -
1832 1838 Nicolas Trani -
1838 1843 Boniface Pierre Trani -
1843 1855 François Piras -
1855 1864 Claude Hucherot -
1864 1870 Pierre-Vincent Montepagnao -
1870 1872 Pierre Ghirardi -
- - - -
1880 1891 Sérafino -
- - - -
1895 1896 Érasme Carrega Gaviniste -
- - - -
1904 1912 Érasme Carrega Gaviniste -
- - - -
1925 1943 Joseph Carrega -
1943 1944 Augustin Varsi -
1945 1947 Barthélémy Zicavo -
1947 1953 François Panzani -
1953 1965 Don Mathieu Tramoni -
1965 1971 Dominique Milano -
1971 1978 Michel Ferdani PS -
1978 1989 Xavier Sérafino DVD -
1989 2008 Jean-Baptiste Lantieri UDF & UMP -
2008 in carga Jean-Charles Orsucci PS & LREM -

Giümilàggi[modìfica | modìfica wikitèsto]

Note[modìfica | modìfica wikitèsto]

  1. (FR) INSEE, Populations légales 2018 - Commune de Bonifacio (2A041), INSEE.
  2. In districtu Bonifaci ubi dicitur Paleam (indu distrettu di Bunifazziu ditu Pallae, XIII séculu) ; In Paleam ad bocca di Caneto (A Pallae, a e bucche di Caneto)
  3. (FR) Xavier Poli, La Corse dans l'antiquité et dans le haut moyen age, Pariggi, Albert Fontemoing, 1907, p. 122.
  4. (FR) Eglise Sainte-Marie, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  5. (FR) Eglise Saint-Dominique, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  6. (FR) Ancien couvent Saint-François, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  7. (FR) Église de la Très Sainte Trinité dite l'Ermitage, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  8. (FR) Ancien couvent Saint-Julien, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  9. (FR) Église de confrérie de pénitents Sainte-Marie-Madeleine, puis moulin à huile, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  10. (FR) Ancienne église Saint-Barthélémy ou San Bartolomeo ou San Bartulumeu, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  11. (FR) Ancienne église Saint-Jacques (San Giacomo, Ghjacumu), in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  12. (FR) Cimetières militaires et stèle commémorative, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  13. (FR) Cimetière marin Saint-François, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  14. (FR) Maison Doria, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  15. (FR) Maison, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  16. (FR) Maison, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  17. (FR) Puits Saint-Barthélémy ou San Bartolomeo ou San Bartulumeu, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  18. (FR) Citadelle, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  19. (FR) Caserne génoise, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  20. (FR) Escalier du roi d'Aragon, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  21. (FR) Abri préhistorique d'Araguina-Sennola, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  22. (FR) Carrière romaine, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  23. (FR) Site archéologique antique de Piantarella, in sce pop.culture.gouv.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  24. (FRCO) Corsica - Route de Sens (PDF), in sce bonifacio.fr. URL consultòu o 10 lùggio 2021.
  25. (ITFRENDE) Le confraternite di Bonifacio, in sce bonifacio.it. URL consultòu l'11 lùggio 2021.

Atri pruggeti[modìfica | modìfica wikitèsto]

Ligaménti esterni[modìfica | modìfica wikitèsto]

  • (FR) Situ officciali, in sce bonifacio-mairie.fr. URL consultòu l'11 lùggio 2021.
  • (FRENDEIT) Situ turisticu officciali, in sce bonifacio.fr. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
  • (FRENIT) Situ di u portu, in sce bonifacio-marina.corsica. URL consultòu o 17 lùggio 2021.
Contròllo de outoritæVIAF (EN126672505 · LCCN (ENn80145350 · GND (DE4559791-1 · BNF (FRcb15249945n (data) · WorldCat Identities (ENn80-145350